Belangrijk: De Title Tag
In veel boeken, video’s over SEO wordt het belang van de Title Tag
benadrukt en dat is niet voor niks. De Title Tag is de "titel" van je
site, die je bovenaan, in het gekleurde deel van je browserscherm
ziet, wanneer je een pagina opent. Zoals hier bijvoorbeeld bij Freelancenetwerk: "Freelancenetwerk, online netwerk voor freelancers en ZZP-ers".
Deze titel moet niet te lang zijn (max. 80 tekens) maar probeer wel
een aantal sleutelwoorden voor je site erin te verwerken. Zo bevat deze
titel de woorden: freelancers, zzp-ers en netwerk. Uit eigen ervaring
weet ik dat een goede titel echt werkt. Vroeger had ik bijvoorbeeld als
titel: welkom bij Freelancenetwerk. Een titel van niks, want wie zoekt
er nu op deze woorden?
Een probleem wat wij tot nu toe hadden is dat wij onze sites bouwen met Joomla.
Joomla! is een veelgebruikt Content Management Systeem voor het bouwen
van websites. Het voordeel van een CMS is o.a dat je voor het updaten
van je site nauwelijks kennis nodig hebt van bijvoorbeeld html of
andere programmeertalen. Ik werk er dan ook graag mee maar Joomla!
heeft als belangrijk nadeel, dat het je maar één Titel laat invullen
voor je site, die vervolgens voor alle pagina’s hetzelfde is. Dit
terwijl het juist beter is om voor iedere pagina van je site een aparte
titel te maken, die relevant is voor die pagina en dus ook weer andere
zoekwoorden kan bevatten.
Gelukkig hebben we daar nu een oplossing voor gevonden. Voor Joomla
is namelijk een patch beschikbaar die o.a. dit probleem oplost. Deze
kun je hier gratis downloaden.
Als je met een programma zoals bijvoorbeeld NVU werkt of een andere editor kun je in de html code op de volgende manier de titel plaatsen:
<title>Freelancenetwerk, online netwerk voor freelancers en ZZp-ers </title>
De title hoort in de head sectie van je website.
De Meta Name:
De meta name is een korte omschrijving van je website. Deze schijnt
niet erg van invloed te zijn op je vindbaarheid maar is toch
belangrijk. Niet voor de vindbaarheid in de zoekmachines maar wel voor
je klanten. Zoek maar eens in Google op Freelancenetwerk en Acquisitie.
De omschrijving die Google daarbij geeft, is de meta naam die ik op dit moment voor die pagina heb opgegeven:
"Freelancenetwerk; online netwerk voor Freelancers en ZZP-ers, Freelancenetwerk: acquisitie
en marketing voor ZZP-ers en Freelancers". Het is dus belangrijk om een
aansprekende meta naam te maken, die je potentiele bezoekers/klanten
aanspreekt.
De meta name ziet er in de html zo uit:
<meta name="description" content="Freelancenetwerk; online netwerk voor Freelancers en ZZP-ers, Freelancenetwerk: acquisitie en marketing voor ZZP-ers en Freelancers" />
De meta naam mag een paar zinnen lang zijn, ca. 40-45 woorden.
Tot zover deze uitleg over titels en meta namen. I
|