Home arrow Title- en Metatag
Seo - Title en Metatag

Belangrijk: De Title Tag

In veel boeken, video’s over SEO wordt het belang van de Title Tag benadrukt en dat is niet voor niks. De Title Tag is de "titel" van je site, die  je bovenaan, in het gekleurde deel van je browserscherm ziet, wanneer je een pagina opent. Zoals hier bijvoorbeeld bij Freelancenetwerk: "Freelancenetwerk, online netwerk voor freelancers en ZZP-ers".

Deze titel moet niet te lang zijn (max. 80 tekens) maar probeer wel een aantal sleutelwoorden voor je site erin te verwerken. Zo bevat deze titel de woorden: freelancers, zzp-ers en netwerk. Uit eigen ervaring weet ik dat een goede titel echt werkt. Vroeger had ik bijvoorbeeld als titel: welkom bij Freelancenetwerk. Een titel van niks, want wie zoekt er nu op deze woorden?

Een probleem wat wij tot nu toe hadden is dat wij onze sites bouwen met Joomla. Joomla! is een veelgebruikt Content Management Systeem voor het bouwen van websites. Het voordeel van een CMS is o.a dat je voor het updaten van je site nauwelijks kennis nodig hebt van bijvoorbeeld html of andere programmeertalen. Ik werk er dan ook graag mee maar Joomla!  heeft als belangrijk nadeel, dat het je maar één Titel laat invullen voor je site, die vervolgens voor alle pagina’s hetzelfde is. Dit terwijl het juist beter is om voor iedere pagina van je site een aparte titel te maken, die relevant is voor die pagina en dus ook weer andere zoekwoorden kan bevatten.

Gelukkig hebben we daar nu een oplossing voor gevonden. Voor Joomla is namelijk een patch beschikbaar die o.a. dit probleem oplost. Deze kun je hier gratis downloaden.

Als je met een programma zoals bijvoorbeeld NVU werkt of een andere editor kun je in de html code op de volgende manier de titel plaatsen:

<title>Freelancenetwerk, online netwerk voor freelancers en ZZp-ers </title>

De title hoort in de head sectie van je website.

De Meta Name:

De meta name is een korte omschrijving van je website. Deze schijnt niet erg van invloed te zijn op je vindbaarheid maar is toch  belangrijk. Niet voor de vindbaarheid in de zoekmachines maar wel voor je klanten. Zoek maar eens in Google op Freelancenetwerk en Acquisitie.

De omschrijving die Google daarbij geeft, is de meta naam die ik op dit moment voor die pagina heb opgegeven:
"Freelancenetwerk; online netwerk voor Freelancers en ZZP-ers, Freelancenetwerk: acquisitie en marketing voor ZZP-ers en Freelancers". Het is dus belangrijk om een aansprekende meta naam te maken, die je potentiele bezoekers/klanten aanspreekt.

De meta name ziet er in de html zo uit:
<meta name="description" content="Freelancenetwerk; online netwerk voor Freelancers en ZZP-ers, Freelancenetwerk: acquisitie en marketing voor ZZP-ers en Freelancers" />

De meta naam mag een paar zinnen lang zijn, ca. 40-45 woorden.

Tot zover deze uitleg over titels en meta namen. I